Színek

Mit érdemes tudnod a színekről?

Ha piros, akkor szerelem; ha fekete, akkor halál; ha sárga napfény és vidámság; ha zöld, akkor természet és frissesség; ha fehér, akkor tisztaság. Ez ilyen egyszerű lenne? Nézzük meg melyik szín mit jelent!

Akár ilyen egyszerű is lehet, ha van Veled született színérzékenységed. Ha nincs, akkor sincs semmi baj, a színérzékenység fejleszthető, ugyanúgy, mint minden más. Hatalmas információmennyiség áll rendelkezésedre az színelméletről, színtanról, ha érdekel vesd bele magad, én nem mennék bele ilyen részletekbe.

Hogyan befolyásolnak a színek?

Ahogy a mindennapokban megérzel egy illatot például, rögtön eszedbe jut egy emlék, egy érzés. A színekkel ugyanígy van, ahogy meglátsz egy színt a tudatalattid elkezd dolgozni és előjön egy érzés, egy gondolat, egy fogalom benned. Ezek a fogalmak nagyrészt tanult, társadalmilag elfogadott párosítások. Így lehetséges, hogy a különböző kultúrákban egy-egy színnek más jelentést tulajdonítanak, mint hazánkban.

Ennél a résznél elmesélem saját történetemet, mikor is igazán szembesültem a színek hatásával. Harmadik gyermekem betöltötte az egy évet, mikor is rádöbbentem, hogy már a játszóra se tudok úgy lemenni, hogy ne érezzem magam slamposan, kellemetlenül a ruháimban. De nem tudtam, hogy tulajdonképpen mi is áll jól nekem, milyen szín, milyen stílus. Újra meg kellett találnom a saját stílusom, a saját színvilágom, most már az új élethelyzetben.

Szerencsémre adódott egy remek lehetőség. Egy kedves barátnőm stílus tanácsadó és megegyeztünk, hogy segít átnézni a ruhatáramat és eljön velem vásárolni is. Átbeszéltük milyen a stílusom, mi áll nekem jól, stílus és szín tekintetében egyaránt. Mikor elmentünk vásárolni volt egy felsőrész, amiből több árnyalatot vettem le. Nekem az egyik tetszett, de barátnőm szerint az nem lesz jó, ezért hoztam, amiket ő mondott. És próbánál ért a legnagyobb meglepetés. Felpróbáltam azt a felsőrészt, ami nem az “én színem” volt, és borzalmasan néztem ki benne, mintha beteg lennék, emellett még kövérített is. Rögtön le is vettem, hogy borzalmas. Ezek után nem sok reményt fűztem a másik árnyalathoz ebből a fazonból, de azért felpróbáltam. Legnagyobb megdöbbenésemre remekül állt, kiemelte az alakomat, életvidáman néztem ki, jól éreztem magam benne.

Ez volt az a pont, mikor igazán tudatosult bennem, hogy apró árnyalatnyi különbségek is mekkora hatásbeli különbséget tudnak elérni és hogy valójában mennyire fontos is megtalálni a megfelelő színt.
Gondolj csak bele, ha egy felsőrész színárnyalata ekkora különbséget tud eredményezni, akkor a honlapodnál, a logódban, a hirdetéseidnél még fontosabb, hogy megtaláld a megfelelő színt, hogy a célcsoportodból a megfelelő reakciót tudd kiváltani. A nagy márkák ezt tudják és alkalmazzák is. Azért mert Te esetleg még kicsi vagy, miért ne használnád?

Milyen érzelmek, fogalmak társulnak az egyes színekhez?

Minden színnek más és más jelentése van, ezáltal befolyásolni tudod a környezeted. Ezért is van jelentős szerepe céged arculattervezésénél a választott színnek, színeknek. A továbbiakban megismertetlek az egyes színek jelentésével, hogy tudatosabban tudd kialakítani, szemlélni céged logóját, arculatát, hogy ne csak a nagy vállalatok használják ki a színek adta előnyöket.

Fehér

A fehér szín a tisztaság, egyszerűség jelképe. Ezért is fehér nagyrészt az esküvői ruha, keresztelő ruha, mert a tisztaságot, az érintetlenséget jelképezi, a Kezdetet.
Manapság a minimalista irányvonalat is a fehér színnel azonosítjuk, mert egyszerű, tiszta, és nyugodt.

Fekete

A feketéhez pozitív és negatív érzelmek egyaránt társulnak. A környezettől függ, hogy melyiket társítjuk hozzá. Negatív jelentéstartama a halállal azonosul, emellett utal a nehézségre, titkosra. Pozitív környezetben a feketét az eleganciával, drágasággal azonosítjuk.

A fehér tisztaságát és a fekete eleganciáját nagyon sok nagy márka ötvözte logójában, mint például a Nike, az Adidas, Gucci, WWF.

Sárga

A citromsárga a napsütés színe, ezáltal melegséget és derűt, optimizmust sugároz. Alapvetően a sárga pozitív hangulatot sugároz, kíváncsiság, barátság, szórakozás társul hozzá. De bizonyos esetekben negatív hatást is tud kiváltani, ugyanis az irigység színének is a sárgát nevezik.

A sárga szín előnyeit fordítja a maga javára a Nikon, a DHL, a McDonald’s és a Subway is.

Piros

A piros nagyon erőteljes szín, ezért is használják pozitív és negatív dolgokra egyaránt. A szerelem, a szenvedély színe, izgatottságot sugall, ezáltal az izgatottság által lehet a veszélyt is jelezni vele, figyelmeztetni. A piros színre mindenki odafigyel. Többek között ezért is sokszor az akciók színe.

Narancssárga

A narancssárga a szintén egy meleg szín. Valahol a sárga és a piros között helyezkedik el, mind a színskálán, mind érzelemben. Tele van erővel, dominanciával, ugyanakkor boldogságot és szórakozást sugall magából. Ha megnézünk egy Fanta reklámot; nem az üdítőt – ami egyébként narancssárga – szeretnék nekünk eladni, hanem a szórakozást és a boldogságot, ami az ivás közben ér minket. A piros színnél ugyanezt használja ki a Coca Cola, minden egyes reklámjukban az életérzést akarják eladni nekünk, a szenvedélyt, amivel egymást szeretjük ugyanazt a szenvedélyt érezzük át, ha az ő üdítőitalukat isszuk.

Rózsaszín

A rózsaszín a fiatalság, ártatlanság, gyengédség színe. Lánygyermek születésénél is legalább valami rózsaszínt viszünk ajándékba. Ha más nem, az ajándéktáska színe halvány rózsaszín. A rózsaszín emellett lágy és édes, ami remek alapot szolgáltat, például a Dunkin’ Donats logójához.

Lila

A lila eléggé kétértelmű, bizonytalan szín. A luxus, az álmok, a fantázia, a vagyon ugyanúgy kifejezhetőek a lila színnel, mint az öregség, az igazságosság. Ha a lila színt választod, akkor bátran és határozottan használd, különben ellentétes hatást fogsz vele elérni. Nézd meg példaként a Milka, a Cadbury vagy a Hallmark milyen határozottan és kifejezően használja. Kicsit sarkalatos példa, de valószínűleg minden városi gyerek látott már “lila tehenet”, ellenben normális, élő tehenet nem biztos.

Kék

Ha megfigyelted a kék szín nagyon sokszor jelenik meg IT szektorban tevékenykedő, szereléssel foglalkozó vagy valami nagy precizitást igénylő cégek – például ügyvédek, orvosok – logójában, megjelenésében. Ez azért van, mert a kék nyugalmat áraszt, ugyanakkor megbízhatóságról és komolyságról árulkodik. Pár példa, akik kihasználják ezt az érzést: IBM, GE, HP, American Express, Dell, WordPress, Ford.

Zöld

Ha természet, akkor zöld. Árasztja magából a harmóniát, a békét. Az élet és a gyógyítás színe. Az egészségügy területén gyakran találkozhatunk a zöld színnel a megjelenésben, ezáltal igyekeznek bizalmat és nyugalmat ébreszteni a leendő páciensben. Mindemellett a pénz színe is a zöld. Nagy márkák, akik a zöld színt választották: BP, Animal Planet, Tropicana, Star Bucks.

Szürke

Neked a szürkéről az izgalom, a kaland jut eszedbe, esetleg valami szórakoztató? Igazad van! Nekem sem. A szürke az unalom színe. Unalmas, közönyös, visszafogott, általános. Ha valamiért mégis a szürke színt választanád, vedd figyelembe, hogy ezáltal azt is sugallhatod, hogy nincs bátorságod kiemelkedőnek lenni, nem mered felvállalni az igazi színed, arcod, ezáltal a teljesítményedet is megítélhetik így. De persze a szürkéből is ki lehet hozni a legjobbat, ha helyesen vannak megválasztva az arányok, árnyalatok.

Barna

A barna valahogy számomra mindig figyelmen kívül marad, pedig vannak árnyalatai, amik remekül mutatnak. Alapvetően a zöldhöz hasonló érzéseket vált ki, mint föld, természet, termékenység, lágyság. Emellett a kényelem és a stabilitás jelképe is.

Köszönöm, a figyelmedet! Remélem hasznos volt számodra!

További hasznos posztokat találsz facebook és instagram oldalamon!

Ez a honlap sütiket használ a felhasználói élmények növelése érdekében. A honlap további használatával hozzájárul a sütik használatához. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás